Löpning

Spring för livet

Löpning är för många ett bra sätt att må bättre både fysiskt och psykiskt. Flera forskningar visar på att träning fungerar bättre än många mediciner när det gäller bland annat depressioner men även andra sjukdomar. Ett sätt att motivera sig kan vara att anmäla sig till ett lopp för att få moroten att komma igång och hålla sig i form. I väntan på ett nytt kvartsmarathon finns det många andra lopp att välja mellan. Välj den distans som passar dig just nu och en plats och tid på året som passar in i din tidsplan. Det är viktigt att inte välja ett lopp som ligger för nära i tiden med en allt för hög ambition på distans och hastighet. Sätt målet lagom högt.

Intervaller

För att träna dig inför ett lopp är intervaller ett superbra sätt att öka både längd och hastighet. I början kanske intervallerna består av joggning blandat med gång för att sedan öka i intensitet i takt med att du blir starkare och får bättre flås.

Fotboll

Ett annat sätt att få upp motivationen i sin löpträning kan vara att byta miljö och har man tur så kan man även kombinera det med ett annat stort intresse. En väldigt duktig löpare vann nyligen sin drömresa, att få åka till Barcelona och kolla på fotboll. Han vill se ett derby mellan FC Barcelona och Real Madrid och om bara några dagar kommer han sitta på Camp Nou för att se säsong 2018/19 första El Classico. Självklart kommer han även att lägga in mer än ett löppass för att se den underbara staden. Några tips på bra löparrundor är att springa efter strandpromenaden med start vid Barceloneta eller om du vill ta dig lite längre ut så finns ett naturskönt stråk vid Carretera de les Aigües.